ΟΥΚΡΑΝΙΑ: ΣΥΝΟΠΤΙΚΟ ΜΗΝΙΑΙΟ ΔΕΛΤΙΟ- ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2014

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ – ΕΜΠΟΡΙΟ – ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ- ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ

1.    Λιθουανικό ενδιαφέρον για την κατασκευή τερματικού σταθμού LNG στην Περιφέρεια Οδησσού

Στο πλαίσιο συνάντησης με τον Πρόεδρο της Ουκρανίας κ. Πέτρο Ποροσένκο στο Κίεβο, η Πρόεδρος της Λιθουανίας κα. Ντάλια Γκριμπαουσκάϊτε εξέφρασε την ετοιμότητα της χώρας της να βοηθήσει στην υλοποίηση του σχεδίου κατασκευής τερματικού σταθμού παραλαβής και μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (LNG) στην Περιφέρεια Οδησσού. Η Πρόεδρος της Λιθουανίας υπενθύμισε την μέχρι πρότινος εξάρτηση της χώρας της από τη ρωσική «Gazprom» και την δυνατότητα της χώρας της να διαφοροποιεί πλέον τις πηγές προμήθειας αερίου, μετά την κατασκευή παρομοίου σταθμού στη Λιθουανία. Παράλληλα σημειώθηκε η ετοιμότητα του Υπουργείου Ενέργειας της Λιθουανίας νε μεταφέρει στην Ουκρανία την εμπειρία της στην προώθηση των συμφερόντων της χώρας ενώπιων των αρμοδίων ευρωπαϊκών θεσμών και οργάνων.

2.    Διακοπή της συνεργασίας της «Fitch Ratings» με την Περιφέρεια Οδησσού- Ανάκληση αξιολογήσεων

Κατόπιν της απόφασης της Περιφέρειας Οδησσού να διακόψει τη συνεργασία της με το γνωστό οίκο αξιολογήσεων «Fitch Ratings», και κατά συνέπεια της διακοπής πρόσβασης του οίκου σε στοιχεία και πληροφορίες αναγκαία για τη διαδικασία των αξιολογήσεών του, ο εν λόγω οίκος ανακάλεσε τις αξιολογήσεις της Περιφέρειας Οδησσού. Συγκεκριμένα, η «Fitch Ratings» ανακάλεσε τις μακροπρόθεσμες αξιολογήσεις Issuer Default Rating σε ξένο και εθνικό νόμισμα (τελευταία αξιολόγηση: «CCC»), τη συνδεόμενη προς αυτή εθνική μακροπρόθεσμη αξιολόγηση («AA-(ukr)» με «αρνητική» πρόγνωση), καθώς και την βραχυπρόθεσμη αξιολόγηση Issuer Default Rating σε ξένο νόμισμα (τελευταία αξιολόγηση: «C»).

3.    Αξιολόγηση επενδυτικής ελκυστικότητας της Οδησσού

Ο ουκρανικός οίκος πιστωτικών αξιολογήσεων «IBI-Rating» επιβεβαίωσε αξιολόγηση επενδυτικής ελκυστικότητας της Οδησσού στο επίπεδο invA+ (υψηλή επενδυτική ελκυστικότητα), διατηρώντας την αξιολόγησής της στο ίδιο επίπεδο με αυτό της προηγούμενης αξιολόγησης (βλ. και Δελτίο Μαΐου 2014), θεμελιώνοντας την εν λόγω εκτίμηση στη σημασία της πόλης ως οικονομικό κέντρο της Νότιας Ουκρανίας. Συγκεκριμένα υπογραμμίζονται στοιχεία όπως η ευνοϊκή γεωγραφική της θέση, οι καλές υποδομές στις μεταφορές, το υψηλό παραγωγικό και επιστημονικό δυναμικό, οι τουριστικές υποδομές, η υποστήριξη της επιχειρηματικότητας και των επενδύσεων από τις τοπικές Αρχές, το υψηλό επίπεδο κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης και η ικανοποιητική κατάσταση των δημοσίων οικονομικών. Ταυτόχρονα αναφέρονται στοιχεία που θα μπορούσαν να βελτιώσουν την υπάρχουσα εικόνα (λ.χ. η υλοποίηση αναπτυξιακών προγραμμάτων, η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος, η βελτίωση της περιβαλλοντικής διαχείρισης και ο εκσυγχρονισμός των υποδομών), χωρίς όμως, κατά την άποψη του εν λόγω οίκου, να επηρεάζουν αρνητικά την υψηλή αυτή επενδυτική αξιολόγηση.

4.    Πιστωτική αξιολόγηση Περιφέρειας Οδησσού από “UCRA”

Σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση, το «Ουκρανικό Πρακτορείο Πιστωτικών Αξιολογήσεων- UCRA» τοποθέτησε την μακροπρόθεσμη πιστωτική αξιολόγηση της Περιφέρειας Οδησσού στο επίπεδο «uaА» με «σταθερή» πρόγνωση, επιβεβαιώνοντας τις ανάλογες προ μηνών αξιολογήσεις της (βλ. Δελτία Απριλίου- Μαΐου 2013, Νοεμβρίου 2013 και Μαΐου 2014). Σε ότι αφορά τη μέθοδο, η εν λόγω αξιολόγηση βασίστηκε, σύμφωνα με τους συντάκτες της, στην ανάλυση των δεδομένων εκτέλεσης του προϋπολογισμού της πόλης για το α’ εξάμηνο του 2014, σε σειρά δεικτών κοινωνικό-οικονομικής ανάπτυξης, καθώς και σε άλλες πληροφορίες.

5.    Ιδιαίτερα αυξημένες εξαγωγές και σοβαρά μειωμένες εισαγωγές

Σύμφωνα με τα στατιστικά δεδομένα που πρόσφατα δημοσίευσε η Περιφέρεια Οδησσού και αφορούσαν την εικόνα του εξωτερικού εμπορίου για το εννεάμηνο (Ιανουάριος- Σεπτέμβριος) του 2014, η αξία των εξαγωγών της Περιφέρειας USD 1,34 δις και αυξήθηκε κατά 26% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013. Παράλληλα, η αξία των εισαγωγών μειώθηκε σημαντικά (-37,7%) σε σύγκριση με το αντίστοιχο εννεάμηνο του 2013, ανερχόμενη σε USD 1,8 δις.

Σε ότι αφορά τη δομή των εξαγωγών, τη μεγαλύτερη συμμετοχή στο σύνολο είχαν οι εξαγωγές σιτηρών, των οποίων η αξία έφτασε στα USD 259,7 εκ. (18,9% της συνολικής αξίας), ακολουθούμενες από τα μη οργανικά χημικά προϊόντα, αξίας USD 217,5 εκ. που αντιπροσώπευαν το 15,8% του συνόλου, τα λιπάσματα (USD 145 εκ., 10,5% της αξίας) και τα λίπη και έλαια ζωικής και φυτικής προέλευσης (USD 141,5 εκ., 10,3% της συνολικής αξίας).

Στα κυριότερα εισαγόμενα προϊόντα περιλαμβάνονται τα ορυκτά καύσιμα, το πετρέλαιο και τα προϊόντα του, που αντιπροσώπευαν το 29,7% (USD 568,1 εκ.) της συνολικής αξίας εισαγωγών για το εννεάμηνο, τα μηχανήματα και οι εξοπλισμοί (USD 167,2 εκ., 9,2% της αξίας) και οι βρώσιμοι καρποί (USD 131,1 εκ., 7,2% της αξίας).

6.    Προοπτικές χρήσης ηλιακής και αιολικής ενέργειας στην Περιφέρεια Οδησσού

Με αφορμή τη συζήτηση περί εξοικονόμησης ενέργειας, προώθησης της ενεργειακής αποτελεσματικότητας και διαφοροποίησης των πηγών ενέργειας συνεπεία των προβλημάτων με το ρωσικό φυσικό αέριο αλλά και αυτών που προκύπτουν από την εν γένει οικονομική κρίση στην Ουκρανία, ο επικεφαλής ανάπτυξης υποδομών και διαχείρισης κτιρίων της Περιφέρειας Οδησσού κ. Ολέγκ Ντίμωφ προέβαλε το επιχείρημα των θετικών προοπτικών που θα μπορούσε να έχει η χρήση ηλιακής και αιολικής ενέργειας, ιδιαίτερα όσον αφορά την παραγωγή φθηνού ζεστού νερού για τη θέρμανση δημοσίων κτιρίων, όπως νηπιαγωγεία και νοσοκομεία. Το σχόλιο αυτό αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον αν ιδωθεί στο πλαίσιο των αντικρουόμενων, εσχάτως, απόψεων σχετικά προς την ανάπτυξη των ΑΠΕ στην Ουκρανία.

7.    Πτώση των τιμών των ακινήτων στη χερσόνησο της Κριμαίας

Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση γνωστής ουκρανικής διαδικτυακής πύλης αγοραπωλησιών και εκμισθώσεων ακινήτων (www.dom.ria.com), οι τιμές των ακινήτων στην Κριμαία τον Οκτώβριο του 2014 μειώθηκαν κατά 10-15% σε σύγκριση με το Μάιο του ίδιου έτους, παράλληλα με την αντίστοιχη μείωση στη ζήτηση. Ο ρυθμός πτώσης της ζήτησης είναι διαφορετικός ανά περιοχή της χερσονήσου. Έτσι, σε σύγκριση με το Μάιο, το ποσοστό αυτών που ήθελαν να αγοράσουν τα ακίνητα στις νότιες παραλίες της Κριμαίας ήταν κατά 30-35% μικρότερο, εκείνων που ενδιαφέρονταν για άλλες παραλιακές περιοχές κατά 40-45%, ενώ στις λοιπές περιοχές η μείωση της ζήτησης για ακίνητα εμφανίζεται κατά πολύ μεγαλύτερη.
8.    Η Ρωσία δημιουργεί Ελεύθερη Οικονομική Ζώνη στην Κριμαία
Η Ρωσική Δούμα ενέκρινε πρόσφατα Νόμο «Περί ανάπτυξης της ομοσπονδιακής περιφέρειας της Κριμαίας και περί Ελεύθερης Οικονομικής Ζώνης στην Κριμαία και στην ομοσπονδιακής σημασίας πόλη της Σεβαστούπολης». Η ΕΟΖ θα έχει διάρκεια 25 ετών, που δύναται να παραταθούν και θα διέπεται από ειδικό καθεστώς πραγματοποίηση επιχειρηματικής ή άλλης οικονομικής δραστηριότητας, στο οποίο θα περιλαμβάνονται προνομιακή φορολογική μεταχείριση και ειδικό τελωνειακό καθεστώς.
9.    Μείωση βιομηχανικής παραγωγής στην Περιφέρεια Χερσώνας

Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία, η αξία της παραγωγής βιομηχανικών προϊόντων στην Περιφέρεια Χερσώνας μειώθηκε στο δεκάμηνο του τρέχοντος έτους κατά 3,9% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013, ενώ σημαντικά μεγαλύτερη ήταν η πτώση της βιομηχανικής παραγωγής σε μηνιαία βάση (Οκτώβριο/ Σεπτέμβριος 2014) φθάνοντας στο -8,7%. Μειωμένη παραγωγή καταγράφηκε στις επιχειρήσεις κλωστοϋφαντουργίας, παραγωγής ενδυμάτων, δέρματος και ειδών από δέρμα, εξορυκτικής βιομηχανίας, μηχανουργίας κ.ά. , ενώ αύξηση κατέγραψε η παραγωγή χημικών, τροφίμων, ποτών και προϊόντων καπνού.

10.    Ενέργειες προσέλκυσης γάλλων τουριστών στην Οδησσό

Κατόπιν μιας εξαιρετικά αρνητικής θερινής περιόδου για τον τουρισμό, κλάδου από τον οποίο εξαρτάται μεγάλο μέρος των εσόδων των επιχειρήσεων, των εργαζομένων και του προϋπολογισμού της πόλεως της Οδησσού, εξαιτίας την εν εξελίξει κρίσης στην Ουκρανία και της συνέχισης του κλίματος ανασφάλειας στο νότο της χώρας, ο Αντιδήμαρχος της τελευταίας κ. Ολές Γιαντσιούκ πήρε μέρος σε εκδήλωση με θέμα «Οικονομική εβδομάδα της Μεσογείου» στη Μασσαλία, όπου παρουσίασε το τουριστικό δυναμικό της Οδησσού. Στο πλαίσιο της «Οικονομικής εβδομάδας της Μεσογείου» πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με φορείς κατά τη διάρκεια των οποίων έγινε προσπάθεια ευρύτερης προώθησης των επενδύσεων στη βιομηχανία, τον αγροτικό τομέα και τις μεταφορές. Η κίνηση εντάσσεται στην προσπάθεια προσέλκυσης ευρωπαίων τουριστών στην Οδησσό, ώστε να μετριασθούν οι αρνητικές συνέπειες από το ενδεχόμενο εκ νέου απουσίας ή μειωμένης προσέλευσης ρώσων τουριστών, οι οποίοι αποτελούσαν παραδοσιακά τον κύριο κορμό των ξένων επισκεπτών στην περιοχή.

11.    Απασχόληση και ανεργία

Σύμφωνα με τα πρόσφατα στατιστικά στοιχεία που ανακοινώθηκαν για την πόλη της Οδησσού, το επίπεδο της καταγραμμένης ανεργίας ανήλθε στο τέλος Οκτωβρίου σε 0,49%. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, κατά το δεκάμηνο του έτους (Ιανουάριος-  Οκτώβριος 2014) οι αρμόδιες υπηρεσίες κατέγραψαν 8 χιλ. ανέργους, αριθμός ο οποίος είναι χαμηλότερος κατά 3,5% λιγότερο σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013. Το πραγματικό επίπεδο της ανεργίας, εντούτοις, εκτιμάται ότι είναι κατά πολύ μεγαλύτερο.

ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ & ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΛΙΜΕΝΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΟΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΠΡΟΞΕΝΕΙΟΥ ΟΔΗΣΣΟΥ

1.    O εμπορικός λιμένας Γιούζνιϊ στην πρώτη θέση στις φορτοεκφορτώσεις σιτηρών

Σύμφωνα με τα στοιχεία φορτοεκφορτώσεων σιτηρών για την περίοδο Ιανουαρίου- Οκτωβρίου 2014, ο εμπορικός λιμένας Γιούζνϊι της Περιφέρειας Οδησσού διεκπεραίωσε φορτοεκφορτώσεις συνολικού όγκου 6,8 εκ. τόνων σιτηρών, όγκος που είναι θεαματικά αυξημένος σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013 (+75,2%) και με αυτή την επίδοση κατέλαβε την πρώτη σχετική θέση μεταξύ όλων των λιμένων της χώρας.

Ταυτοχρόνως, και σε ότι αφορά τις επόμενες θέσεις στην αντίστοιχη κατάταξη, ο εμπορικός λιμένας του Νικολάγιεφ φορτοεκφόρτωσε 5,6 εκ. τόνους σιτηρών (+15,2%), ο εμπορικός λιμένας Οδησσού 5,0 εκ. τόνους (+41,5%), ο εμπορικός λιμένας του Ιλλιτσέφσκ 3,5 εκ. τόνους (+34,6%), ο ειδικευμένος λιμένας Οκτιάμπρσκ 1,7 εκ. τόνους (+78,6%), ο λιμένας του Μπερντιάνσκ 1,6 εκ. τόνους (+130%), ο λιμένας της Χερσώνας 990 χιλ. τόνους (+5,3%). Ακολουθούν ο λιμένας της Μαριούπουλης, που διεκπεραίωσε φορτοεκφορτώσεις 650 χιλ. τόνων σιτηρών (+32,5%), ο λιμένας Ισμαήλ (600 χιλ. τόνοι, +622%), ο λιμένας του Ρενί (540 χιλ., +67%) και ο λιμένας Ουστ-Ντουνάϊσκιϊ (360 χιλ. τόνοι, +302%).

Οι μεγάλες αυξήσεις στις φορτοεκφορτώσεις σιτηρών αντανακλούν αφενός την σημαντική αύξηση στις εξαγωγών σιτηρών της Ουκρανίας και αφετέρου την απουσία των λιμένων της Κριμαίας από τις εν λόγω εργασίες, κατόπιν των γνωστών εξελίξεων.

2.    Διεκδίκηση μεγαλύτερου μεριδίου υπέρ της Οδησσού στο νέο Διεθνές Αεροδρόμιο

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Δήμου της Οδησσού, η πόλη άσκησε αγωγή με αίτημα την ακύρωση του Καταστατικού και της σχετικής Συμφωνίας που αφορούσαν στη σύσταση της ΕΠΕ «Διεθνές Αεροδρόμιο της Οδησσού», και καθόριζαν το μέγεθος της συμμετοχής της πόλεως της Οδησσού στην εταιρεία που θα κατασκεύαζε το νέο διεθνές αεροδρόμιο της πόλεως. Η απόφαση ελήφθη κατόπιν ελέγχου που πραγματοποίησε ειδική επιτροπή που όρισε η νέα δημοτική Αρχή με σκοπό την αξιολόγηση του μέτρου υλοποίησης των υποχρεώσεων του ιδιώτη επενδυτή που συμμετέχει στη νέα εταιρεία και αποσκοπεί, σύμφωνα με το Δήμαρχο της πόλεως κ. Γενάντιϊ Τρουχάνωφ στην προστασία των συμφερόντων των πολιτών, ιδιαίτερα λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι το μερίδιο της πόλεως στο συστατικό κεφάλαιο της εταιρείας ανέρχεται σε μόνο 25% και έτσι ο Δήμος δεν δύναται να επηρεάσει τις λύσεις οι οποίες θα αφορούν στη στρατηγική ανάπτυξης του αεροδρομίου.

Υπενθυμίζεται (βλ. και Δελτίο Νοεμβρίου 2011) ότι κατά τη διάρκεια της προηγούμενης διοίκησης, η πόλη είχε συμμετάσχει στην ίδρυση της μεικτής επιχείρησης «Διεθνές Αεροδρόμιο Οδησσού» της οποίας το ιδρυτικό κεφάλαιο ύψους  περίπου € 42 εκ. ή USD 58 εκ. θα ανήκε κατά 25% στο Δήμο Οδησσού και κατά 75% στην εταιρεία «Σπούτνικ». Με βάση τους τότε υπολογισμούς, η υλοποίηση του σχεδίου θα απαιτούσε δαπάνη περίπου USD 45-50 εκ. για τον τερματικό σταθμό και USD 100 εκ. για τον διάδρομο αποπροσγειώσεων, που αρχικά σχεδιάζονταν να κατασκευαστεί εντός του 2012.